Brugfunctionaris

Brugfunctionaris

Een brugfunctionaris is een medewerker die laagdrempelig bereikbaar is voor het gezin om vragen en zorgen op te pakken die niet direct onderwijs gerelateerd zijn. Met deze inzet kunnen vragen en zorgen in de thuissituatie preventief worden aangepakt en kunnen andere medewerkers in het schoolteam zich op hun kerntaak richten.

De school zet een brugfunctionaris in om de verbinding tussen school, thuis, zorg en sociaal domein te versterken.

De brugfunctionaris kijkt naar kansen: wat is er nodig om leerlingen hun talenten en ontwikkelkansen te laten benutten? Anders dan de rest van het schoolteam, werkt een brugfunctionaris ook buiten de omgeving van de school. Zij denkt mee over praktische oplossingen, bijvoorbeeld als er geen geld is voor winterkleding of als een kind graag muziek- of sportles zou willen volgen. Als het nodig is, legt zij contact met instanties in de wijk. Er is ruimte, tijd en aandacht voor ouders en de thuissituatie, waardoor een vertrouwensband opgebouwd kan worden.

Als ouder bespreekt u de hulpvraag of zorgen met de brugfunctionaris. In sommige gevallen kan de brugfunctie zelf de hulp bieden die nodig is, maar vaak zal die de verbinding zoeken met bestaande hulp en ondersteuning rond de school, bijvoorbeeld de schoolmaatschappelijk werker.

Hieronder een aantal voorbeelden van hulpvragen waar onze brugfunctionaris u mee kan helpen:

• Meedenken bij vragen die u als ouders heeft op het gebied van aanbod, vrije tijd en activiteiten in Laak

• Praktisch: hulp bij het invullen van formulieren voor instanties

• Wegwijs maken bij het zoeken naar cursussen en begeleiding in Laak

Brugfunctionaris van Dr. J.A. Gerth van Wijkschool:

Surinaika Gijsbertha

E-mail: s.gijsbertha@smw-basisschool.nl

Telefoon: 0642921232

Als u graag kennis wilt maken of vragen hebt, spreek mij gerust aan.

Ik ben maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag aanwezig op school.